Neu N-Dorf (N)

Een paar jaar geleden is de droom van een aantal leden werkelijkheid geworden namelijk het bouwen van een N-baan.
Een begin was snel gemaakt met een zestal modules. Het duurde ook niet lang of er was een sporenplan bedacht en aanschaf van rails liet ook niet lang op zich wachten. Vol goede moed togen de N-spoorfanaten aan het werk op een stukje zolder van het brandweermuseum in Borculo. Heel lang heeft dat niet geduurd. Mede door de noodzaak om te verhuizen kwamen de bouwactiviteiten aan deze baan stil te liggen.
Nadat het nieuwe onderkomen in Ruurlo gereed was, kreeg de club ook meer ruimte om aan deze modulebaan te werken. In 2009 werden de modules opgezet en werd ook het bouwplan nog eens goed bekeken met als resultaat dat de baan er anders en afwisselender uit moest gaan zien.
Een gedeelte van de al aangebrachte sporen zijn verwijderd, met name op het gedeelte wat de bestemming station gaat krijgen.

RW132602-wb

Het thema is een lokale spoorlijn die  concurrentie heeft gekregen van een dubbele spoorlijn waar met lange interlokale trein samenstellingen en goederen treinen wordt gereden in een tijdperk IV.
Op het stations gedeelte komen deze samen, ook vertrekken vanaf hier korte treinsamenstellingen die zowel gebruik maken van het hoofdspoor als het lokale traject.
Een geplande uitbreiding is dat vanaf het kleine station een nevenbaan aangelegd wordt met op het eind een halteplaats, dit spoor wordt gebruikt voor afvoer van gezaagd hout.
De baan gaat straks uit 7 segmenten bestaan die voor het grootste gedeelte aan 2 kanten zijn te bekijken. De beide kopsegmenten verbergen de klim spiraal en keerlussen van de baan.

2013-11-22_085315

Aan segment 01, één van de eindsegmenten, komt haaks een schaduwstation te staan met minimaal 8 opstelsporen om een afwisselend treinen verloop te krijgen.

De baan krijgt een analoge en een digitale besturing ondergebracht in een losse bedieningstafel.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De analoge besturing bestaat uit 5 transformatoren die elk een eigen “traject” regelen; hoofdbaan rechtsom, hoofdbaan linksom, lokaal spoor, houtverwerkende industrie en het schaduwstation.

De digitale besturing zal doormiddel van een PC worden aangestuurd, hiervoor is de baan voorzien van 115 bezet/terug melders en 3 wisseldecoders voor de aansturing van de 50 wissels op de baan.

De stand van de wissels kan via terugmelding, onafhankelijk van welk besturingssysteem gebruikt wordt, afgelezen worden op het seintableau door middel van 2 kleurige LED’s de rijweg tonen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s